-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41935)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16891)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2865)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2447)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2209)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1692)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1659)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26417 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

چرا بايد پنج نوبت نماز خواند؟

با توجه به اين كه قانون گذار دين اسلام، خداوند حكيم و عالم است و هيچ دستوري را بدون علت و حكمت صادر نميكند، به طور يقين پي ميبريم كه همه احكام اسلام داراي حكمت و علت است، گرچه ما به علت نقص علم و عقل مان نتوانيم فلسفه يك يك احكام را كشف كنيم. تعداد ركعات نماز و تفاوت ركعات در شبانه روز و حركات و سكنات نماز و بسياري از احكام دين اسلام، همين گونه است. در عين حال در برخي روايات، حكمتهاي خاصي براي برخي از احكام و عبادات، از جملع تعداد دفعات نماز در ينج نوبت بيان شده است.

بنابراين در پاسخ ميتوان گفت: انسان براي رسيدن به كمال و خوشبختي آفريده شده است و سرلوحه سعادت او توحيد و ياد خدا است و در بين عبادات نماز بيش از همه انسان را به خدا متوجه ميكند و وي را به ياد خدا مياندازد.

اصولاً از منظر قرآن كريم نماز را به خاطر ذكر و ياد خدا بايد خواند: أقم الصلوة لذكري؛ نماز را براي ياد من به پا دار.(1) از سوي ديگر كارهاي روزانه و مشغلههاي مداوم و وسوسههاي شيطان و خواهشهاي نفساني، آدمي را از ياد خدا غافل ميكند. براي زدودن غفلتهاي مداوم خداي مهربان نمازهاي شبانه روز را در وقتهاي مختلف واجب گردانيد. نماز در پنج نوبت هم گناهان را ميشويد و هم حال غفلت را به حال ذكر و ياد خدا مبدّل ميكند و انسانها را در زمانهاي مختلف به ياد خداوند مياندازد و دل رامتوجّه او ميكند.

امير مؤمنان(ع) همواره يارانش را به نماز توصيه كرده و ميفرمود: زياد به نماز توجه كنيد و فراوان نماز بخوانيد. نماز گناهان را همچون برگهاي پاييز ميريزد و غلّ و زنجيرهاي معاصي را از گردنها ميگشايد.

پيامبر(ص) نماز را به چشمه آب گرمي كه بر در خانه كسي باشد و شبانه روز پنج بار خود را در آن شستشو دهد، تشبيه كرده است كه بدون ترديد چرك و آلودگي در بدن چنين كسي باقي نخواهد ماند.(2)

در حديثي از پيامبر(ص) علت اين كه چرا نمازهاي واجب در پنج نوبت خوانده ميشود آمده: يك يهودي خدمت رسول خدا(ص) رسيد و ضمن سؤالاتي پرسيد: چرا نمازهاي شبانه روز در پنج وقت واجب شده است، حضرت جواب داد: موقع ظهر همه چيز خدا را حمد و تسبيح ميكند و خدا به من درود ميفرستد، و آن ساعتي است كه خدا نماز را بر من و امّتم واجب فرموده نيز آن ساعتي است كه در قيامت جهنم را ميآورند و هر كس در آن ساعت (ظهر) در حال ركوع يا سجود و يا قيام باشد، خداوند بدنش را بر آتش حرام ميكند. وقت ناز عصر آن ساعتي است كه حضرت آدم(ع) از درخت (درختي كه از خوردنش نهي شده بود) خورد و بدين جهت از بهشت خارج شد. از اين رو خداوند بر ذريه او تا روز قيامت، نماز عصر را واجب فرمود.

اما نماز آن وقتي است كه خداوند توبه آدم را قبول كرد و آدم(ع) سه ركعت نماز خواند. يك ركعت براي خطاي خود و يك ركعت براي خطاي حوا و يك ركعت براي توبهاش، و خداوند اين سه ركعت را در اين وقت واجب كرد. دعا در اين وقت مستجاب ميشود. اما نماز عشا چون براي قبر و روز قيامت تاريكي هست، نماز عشا در اين وقت واجب شد تا موجب نورانيّت قبر و پل صراط گردد. اما نماز صبح در اين وقت واجب شد تا امتم سجده بر خدا كنند، قبل از آن كه كافر (آفتاب پرست) بر آن (آفتاب) سجده كند. نماز صبح نمازي است كه ملائكههاي مأمور شب و فرشتگان مأمور روز گواه بر آنند.(3) البته اين روايات ميتواند تنها بخشي از اسرار و حكمتهاي نماز و اوقات پنج گانه باشد كه براي ما بيان شده است.

پي نوشتها:

1. طه (20) آيه 14.

2. نهج البلاغه (فيض الاسلام) ص 634، خطبه 190.

3. علل الشرايع، ج 2، ص 33، باب 36، حديث 1.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.